100 dagen geld terugGratis bezorging vanaf 50 € in NL en B
Live Chat Meer dan 500 merken en 40.000 producten
manufacturer::manufacturer

Winter maakt gelukkig! Tot 50% korting ! Naar sale>

alles wissen

Patagonia Shop

Outdoor kleding

Geen ander outdoor merk houdt zich zo bezig met het behoud van onze planeet als Patagonia. Patagonia was vanaf het begin al bezig met duurzaam en groen produceren op de outdoormarkt.

Patagonia functie

Ook tegenwoordig zijn nog altijd jassen en broeken voor het klimmen, het hoofdsegment van patagonia. Maar ook outdoor broeken, skibroeken en hardshells voor elk outdooravontuur horen bij het assortiment van Patagonia.

Maar de kracht van Patagonia ligt in de isolerende laag. Of het nu de R1 Fleece klassieker is of het nieuwe ultralichte donzen-vesten of jassen, hier is Patagonia onverslaanbaar.

Patagonia Lifestyle

Naast de functionele kleding heeft Patagonia op het gebied van lifestyle ook genoeg te bieden. Van de nonchalante bordershort in de zomer tot de warme winterjassen voor de koude winterdagen, bij Patagonia vindt iedere outdoor-liefhebber wel iets.

Patagonia schoenen

Sinds enige jaren heeft Patagonia naast kleding ook schoenen in het assortiment. Net als bij het textiel staat hier ook duurzaamheid hoog in het vaandel.

Patagonia Outlet

Voordelige Patagonia jassen en broeken vind je bij ons in de Patagonia outlet.

Patagonia kopen

Bij Bergzeit.nl Patagonia kopen is altijd goed! Hier heb je topservice en goed advies!

Sorteer op
Artikelen per pagina 100 200 500

Patagonia

(236 artikelen)
-0% Nieuw
P6 Trucker Hat Patagonia

P6 Trucker Hat

Klassieke hoge pet met logolabel

26,95 € Reg. 26,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
ONE SIZE
bear brown
ONE SIZE
forge grey
ONE SIZE
navy blue
ONE SIZE
white w/fire
ONE SIZE
ysidro yellow
ONE SIZE
-0% Nieuw
Nano Puff Bivy W's Pullover Patagonia

Nano Puff Bivy W's Pullover

Isolerende jas voor ambitieuze bergsporters

239,95 € Reg. 239,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
French Red
XS M L
carve coral
XS S M L
navy blue
M XS
-0% Nieuw
Nano Puff Bivy Pullover Patagonia

Nano Puff Bivy Pullover

Isolerende jas voor ambitieuze bergsporters

239,95 € Reg. 239,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
Carbon
S M L XL
ink black
S M L XL
-0% Nieuw
Nano Puff W's Hoody Patagonia

Nano Puff W's Hoody

Klein comprimeerbare lichte microvezel-jas

229,95 € Reg. 229,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
Harvest Moon Blue
XS S M L
Mogul Blue
XS S M L
radar blue
XS S M L XL
harvest moon blue
XL
mogul blue
XL
-0% Nieuw
P6 Trucker Hat Patagonia

P6 Trucker Hat

Klassieke hoge pet met logolabel

26,95 € Reg. 26,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
ONE SIZE
bear brown
ONE SIZE
forge grey
ONE SIZE
navy blue
ONE SIZE
white w/fire
ONE SIZE
ysidro yellow
ONE SIZE
-0% Nieuw
P6 Trucker Hat Patagonia

P6 Trucker Hat

Klassieke hoge pet met logolabel

26,95 € Reg. 26,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
ONE SIZE
bear brown
ONE SIZE
forge grey
ONE SIZE
navy blue
ONE SIZE
white w/fire
ONE SIZE
ysidro yellow
ONE SIZE
-0% Nieuw
Centered W's Crops Patagonia

Centered W's Crops

Gemiddelde beoordeling

Veelzijdige, 3/4 leggings met nauwsluitende pasvorm

64,95 € Reg. 64,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
XS
big sur blue
XS S
-0% Nieuw
Down W's Sweater Patagonia

Down W's Sweater

Gemiddelde beoordeling

Lichte, winddichte donsjas met 800 cuin vulkracht

229,95 € Reg. 229,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
rivermouth
XS S M L
tailored grey
XL L S M
-0% Nieuw
Down W's Sweater Hoody Patagonia

Down W's Sweater Hoody

Gemiddelde beoordeling

Klassieke, winddichte donsjas met capuchon

259,95 € Reg. 259,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
galah green
XS S M L
drumfire red
XL L
-0% Nieuw
Venga Rock broek Patagonia

Venga Rock broek

Gemiddelde beoordeling

Lichte klimbroek voor veel bewegingsvrijheid

94,95 € Reg. 94,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
30 32 34 36
-0% Nieuw
Nine Trails Shirt Patagonia

Nine Trails Shirt

Gemiddelde beoordeling

Technisch Hardloopshirt mit melangelook

39,95 € Reg. 39,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
S M L XL
-0% Nieuw
Lightweight Synchilla Snap-T Pullover Patagonia

Lightweight Synchilla Snap-T Pullover

Gemiddelde beoordeling

Dubbellaagse fleece-pullover voor de seizoenswisselingen

129,95 € Reg. 129,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
XS S M L
-0% Nieuw
Houdini Jas Patagonia

Houdini Jas

Extreem lichte windjas met kleine verpakkingsmaat

99,95 € Reg. 99,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
S M L XL
-0% Nieuw
P-6 Logo Cotton T-Shirt Patagonia

P-6 Logo Cotton T-Shirt

Milieuvriendelijke shirt van bio-katoen.

29,95 € Reg. 29,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
galah green
S M L XL
navy blue
S M L XL
-0% Nieuw
Torrentshell Pullover Patagonia

Torrentshell Pullover

Weerbestendige alpine jas voor berg- en klimtours

129,95 € Reg. 129,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
S M L XL
-0% Nieuw
Nano-Air Light Hybrid Jacke Patagonia

Nano-Air Light Hybrid Jacke

Men's ultralight hybrid jacket with stretch inserts

189,95 € Reg. 189,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
ink black
S M L XL
true teal
S M L XL
-0% Nieuw
P6 Trucker Hat Patagonia

P6 Trucker Hat

Klassieke hoge pet met logolabel

26,95 € Reg. 26,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
ONE SIZE
bear brown
ONE SIZE
forge grey
ONE SIZE
navy blue
ONE SIZE
white w/fire
ONE SIZE
ysidro yellow
ONE SIZE
-0% Nieuw
Sweater Better W's Jas Patagonia

Sweater Better W's Jas

Gemiddelde beoordeling

Fleecejas met uitstekende warmte-eigenschappen

119,95 € Reg. 119,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
cuban blue
XS S M L XL
lupine
XS L S M
-0% Nieuw
Flying Fish Cotton/Poly T-Shirt Patagonia

Flying Fish Cotton/Poly T-Shirt

Gemiddelde beoordeling

Snel drogend t-shirt met print

29,95 € Reg. 29,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
S M L XL XXL
radar blue
S M L XL XXL
true teal
S M L XL
-0% Nieuw
Live Simply Market Bike W's T-Shirt Patagonia

Live Simply Market Bike W's T-Shirt

Pure organic cotton women's t-shirt with a strong message

34,95 € Reg. 34,95 €
Op voorraad,
levertijd 2-5 dagen
black
XS S M L XL
craft pink
XS S M L XL
radar blue
XS S M L XL
Sorteer op
Artikelen per pagina 100 200 500
Merkportet Patagonia

Patagonia: outdoorkleding met geschiedenis

Sinds 40 jaar verrijkt Patagonia ons met robuuste, kwalitatieve en functionele kleding. Wat met het importeren van rugby-shirts begon ontwikkelde zich door innovatiedrift en durf tot een van de grootste particuliere outdoor-ondernemingen ter wereld.

Yvon Chouinard verkauft sein selbstgeschmiedetes Equipment im Camp 4 im Yosemite/Kalifornien. | Foto: Patagonia Yvon Chouinard verkoopt zijn zelf gesmede equipment in Cap4 in Yosemite/ California. | Foto: Patagonia

California in de jaren vijftig: Yvon Chouinard, zoon van Frans-Canadese immigranten, ontdekt als veertienjarige aan de rotsen aan de kus van Malibu zijn passie voor klimmen. Snel leert de tiener zichzelf de techniek aan, om ook grotere projecten aan te kunnen: big walls in Yosemite. Meestal waren het de onbedwongen, gladde granietwanden die hem het meest aantrokken. Dit waren toen dagen lange ondernemingen - waar bij technisch klimmen de enige mogelijkheid was. Haken in de wand slaan en met behulp van touwladders om hoogwerken. Deze stijl is tegenwoordig niet meer zo populair, maar gold toen als echt pionierswerk. Chouinard merkte al snel dat de stalen haken uit Europa te zacht waren en niet waren opgewassen tegen het harde graniet. Klimmen ging op ten duur alleen nog maar met hardstaal haken, die hij uiteindelijk zelf smeedde en vanuit zijn kofferbak verkocht. De daarop volgende jaren genoot Chouinard van een vrij leven:  in het klimseizoen legde hij de productie stil en in de winter produceerde hij verder.

Van garagebedrijf tot bergsport-reus

De hoge vraag naar zijn producten vroeg om uitbreiding van het bedrijf: al snel produceerde hij andere hardware zoals stijgijzers en een aantal vrienden begonnen voor hem te werken. Tot 1979 ontwikkeldeh Chouinard Equipmentzich tot de grootste fabrikant van klimuitrusting in de Verenigde Staten. Met de toenemende populariteit van klimmen waren ook de eerste littekens in het milieu zichtbaar. Chouinard viel het op dat het herhaaldelijk in- en uitslaan van de haken op vele routes de rotsen beschadigde. Het klimmen liet duidelijk zijn sporen achter.

Bijzonder duidelijk werd het na een tour over de Nose bij El Capitan: nog een paar zomers eerder hadden Chouinard en zijn bedrijfsleiderTom Frost de route volledig onaangetast meegemaakt. De nieuwe ontdekking bracht hun er toe om te stoppen met het produceren van haken. Toch hadden ze een alternatief nodig: Chouinard vond deze in de vorm van Nuts, Hexentrics en Friends, die vandaag de dag niet meer zijn weg te denken. Toen moest de innovatie vaak worden uitgelegd, om als veilig genoeg te worden gezien. Het duurde even voor dat deze als mobiel zekermiddel werden geaccepteerd.

Tegelijkertijd kwamen ook de eerste kledingstukken in het assortiment van het bedrijf: rugbyshirts uit Engeland of linnen broeken - beiden robuust en optimaal voor het gebruik aan de rotswand.  Tijdens een legendarishe roadtrip in 1968 naar Patagonia - langs de kust van California tot aan onder bij Fitz Roy, waar ze succesvol de eerste tour hadden afgesloten, zagen Chouinard en zijn vrienden al snel in dat er ook nog behoefte was aan andere expeditiekleding. Naast de ervaringen werd er ook nog inspiratie gevonden voor de naam van het kledingbedrijf: Patagonia was geboren. Om niet alleen als klimkleding te worden gezien en om het bestaande image van Chouinard Equipment niet te verdoezelen, moest de nieuwe onderneming op eigen benen staan. Als Chouinard Equipment uiteindelijk aan het einde van de jaren tachtig aan vrienden en medewerkers wordt verkocht, bleef Patagonia in het bezit van de ooorspronkelijke ondernemers. Van het legendarische zusterbedrijf is het bekende diamantlogo nog over - al dan niet onder een andere naam, namelijk: Black Diamond!

Golfplaten en een handvol medewerkers: het Patagonia hoofdkwartier in 1966. | Foto: Patagonia Golfplaten en een handvol medewerkers: het Patagonia hoofdkwartier in 1966. | Foto: Patagonia

Patagonia's innovatieve outdoorkleding

Bij Patagonia werd van het begin af aan veel gerommeld en geexperimenteerd: fleecestoffen, die toen werden gebruikt als overtrek voor toiletdeksels - en hoogpolige vezeltruien die bij het diepzeevissen werden gebruikt, werden omgetoverd in bergsportjassen. In 1980 volgde het eerste ondergoed van polypropyleen, een vezel dat geen water opneemt. Zo waren natte en bevroren katoenen shirts verleden tijd, ook al was er bij deze producten ruimte voor verbetering - een uitdaging die Patagonia graag aan nam.

Door de zoektocht naar geschikte stoffen kwam Yvon Chouinard in Contact met Polartec oftewel Malden Mills. In nauwe samenwerking met de stoffenfabrikant ontstonden in de daar op volgende decennia herhaaldelijk stoffen, die bij altijd groeiende behoeftes van bergsport, altijd weer de nieuwe standaard werden. Er werd constant aan de kwaliteit gewerkt.

In 1993 kwam er een nieuwe mijlpaal bij: Polyester-fleece van hergebruikte plastic flessen. Voor het eerst konden de gerecyclede producten kwalitatief, noch wat prijs betreft worden geproduceerd, wat de vraag naar de inmiddels legendarische Snap-T-truien deed afnemen. Het water stond Patagonia aan de lip, toch bleef Chouinard - net als bij de nuts - zijn idee trouw. Door vasthoudendheid en innovatie konden de producten verbeterd worden en werden de cijfers weer beter.

Alles biologisch: Patagonia waagt en wint

Om het milieu te sparen, gebruikte Patagonia vanaf midden jaren 90 enkel nog bio-katoen.| Foto: Patagonia / Tim Davis Om het milieu te sparen, gebruikte Patagonia vanaf midden jaren 90 enkel nog bio-katoen. | Foto: Patagonia / Tim Davis

Net zo consequent en gewaagd verliep Patagonia's omstelling naar bio-katoen: bij de bezichtiging van de plantages had Chouinard zelf kunnen ervaren, hoe schadelijk de pesticides zijn, die voor het verbouwen van katoen grootschalig gebruikt werd. Zo stelde Patagonia midden jaren negentig in 18 maanden compleet om op bio-katoen. Bevoorradingsproblemen - op de beurs werd niet genoeg in bio-katoen gehandeld - waren maar een klein onderdeel van de immense uitdaging die Patagonia aanging. Daar bij moest de complete verwerkingsketen overtuigd worden, de machines voor de productie van de relatief kleine hoeveelheid bio-katoen worden veranderd. Ook moest het complete productieproces gecertificeerd worden.

Voor het winterseizoen 2014/2015 kondigde Patagonia de omstelling aan van de totale donsafdeling tot een 100 procent transparant productieproces. Daar mee moet een aaneensluitend duurzame productie mogelijk worden, met diervriendelijk behoud, zonder dwangvoeding en levend plukken.

Trouw aan hun roots: e-fibres en sociale verantwoordelijkheid

Fleece van gerecycled polyester en bio-katoen zijn vandaag de dag nog altijd de paradepaardjes onder de zogenaamde e-fibres, die bij Patagonia worden gebruikt. Gerecycled polyester helt afval te verminderen en de bron aardolie te sparen - en dat bij drie kwart bespaarde energie en drie kwart minder CO2 uitstoot. Ook het bio-katoen speelt een grote rol, daarom uitsluitend gebruik in het bedrijf verankerd. Daarnaast worden bij Patagonia natuurlijk andere E-fibres gebruikt: tencel, hennep, milieu vriendelijk gelooid leer, gerecycled nylon enz. Het doel is uiteindelijk alle producten bluesign gecertificeerd te krijgen.

Een zaak hebben alle Patagonia producten gemeen, of het nu een gore-jas is of een katoenen shirt: Ze zijn allemaal recyclebaar. Maar ook dan nog draagt Patagonia uit, de producten door te geven, tot ze werkelijk bij aan het einde van hun leven zijn. Op deze manier draagt de consumptie bij aan milieuvriendelijkheid. Ook bij de producten blijft Patagonia een vaandeldrager op het gebied van innovatie en functionaliteit. Zo staan komen vele standaard producten van de tekentafel van Patagonia: begonnen met capilene-ondergoed, via donzen sweater naar de al besproken fleece tot aan Puffbal-isolatie en nog veel meer. Patagonia bezit al decennia lang eigen laboratoria, om de stoffen te testen en werken ze nauw samen met verschillende gesponsorde atleten. Daarbij hecht Patagonia meer waarde aan samenwerking dan aan opgekochte grote namen.

Duurzaamheid op elk gebied.

“Laat de medewerkers maar surfen gaan” – nog altijd gelden bij Patagonia de zelfde grondbeginselen. | Foto: Patagonia / Chris Burkhard “Laat de medewerkers maar gaan surfen” – nog altijd gelden bij Patagonia de zelfde grondbeginselen. | Foto: Patagonia / Chris Burkhard

Als grote particuliere onderneming in de outdoorbranche is de structuur van het bedrijf ook uniek. Zo is iedereen in het teasm enthousiaste atleet of natuurliefhebber. Als het mogelijk is, wordt er in de lunchpauze gesurft (boekentip: "laat de medewerkers maar gaan surfen" van Yvon Chouinard, Redline uitgeverij), de tijdsindeling is zo veel mogelijk zelf te bepalen en er is een lange tijd ook al een bedrijfskleuterschool. Al jarenlang hoort Patagonia tot een van de beste werkgevers. Het concept is duurzaamheid in elke afdeling van het bedrijf: ecologie, economie en sociale elementen, die ook in de productielanden worden nageleefd. Faire lonen en goede arbeidsvoorwaarden, die ook ter plekke worden gecontroleerd, net als de medewerking aan de Fair Labor Association.

Het onderwerp natuurbescherming neemt Patagonia zeer serieus - of als daadkrachtige ondersteuning of als financiële hulp. Zo richtte Patagonia de vereniging 1% for the planet op, waarbij leden 1% van hun omzet aan milieu-organisaties en hun projecten doneren. Alleen bij Patagonia is dat ondertussen al 45 miljoen Dollar, terwijl de organisatie meer dan 1800 leden heeft. Dat laat bewijst dat de kleine klimmer, die (eigenlijk onvrijwillig) een succesvolle zakenman werd, in alle jaren zijn principes is trouw gebleven, maar toch ook andere mensen wilt inspireren. - want alleen maak je de wereld niet groener. Patagonia's bedrijfsfilosofie is: "Produceer het best mogelijke product zonder het milieu daar mee te belasten en inspireer anderen om samen oplossingen voor de milieu-problematiek te vinden."

Judith Hackinger

... is inde zomer het liefst met de kajak onderweg. In de winter is de geboren Pinzgauerin onderweg op de tourski's. Haar passie voor outdoor is bij Bergzeit haar beroep geworden.